Na haar studie rechten en een master in staats- en bestuursrecht startte Bente haar zoektocht naar een baan. Na verschillende stages besefte Bente dat ze graag voor een groot bedrijf wilde werken mét maatschappelijke impact en raakvlakken met de politiek. En startte in 2019 haar legal traineeship bij ProRail. Na een succesvol 2-jarig traineeship groeide Bente door naar projectmanager Innovatie en Ontwikkeling.
Internationale avonturen
Bente haar traineeship zag er iets anders uit dan gebruikelijk. Ze woonde namelijk 8 maanden in Brussel. En kwam daar voor het eerst in aanraking met de internationale tak van ProRail. Ze werkte daar voor een belangenbehartiger voor internationale onafhankelijke spoorbeheerders, zoals ProRail.
“Ik werkte samen met professionals uit Zweden, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en België. Tijdens deze samenwerking viel mij op hoe de Nederlandse werkcultuur zich onderscheidt. Nederlanders zijn direct en informeel. In tegenstelling tot andere culturen, waar alleen het cv wordt besproken tijdens een voorstelrondje, delen Nederlanders ook persoonlijke informatie over hun huisdieren en kinderen." Erg interessant om deze verschillen te zien: je leert veel over de Nederlandse cultuur. Het leerde mij ook me aan te passen aan verschillende omgevingen.” Het hoogtepunt van haar traineeship was de deelname aan de klimaattrein naar COP26, de Klimaatconferentie van de Verenigde Naties over klimaatverandering in Glasgow. Dit avontuur inspireerde haar om zich meer te richten op internationalisering en duurzaamheid. Na haar tijd in Brussel begon Bente haar reis naar een functie binnen ProRail, waar ze uiteindelijk verantwoordelijk werd voor twee innovatieprojecten binnen Europe’s Rail bij de afdeling Innovatie. Het wonen en werken in Brussel kwam voor Bente niet als een verassing. Vanaf jonge leeftijd reisde Bente al de wereld rond. Op 11-jarige leeftijd reisde ze samen met haar ouders 2 maanden door Zuid-Amerika.
Innovatie en Duurzaamheid als Drijvende Kracht
Bente werkt nu samen met andere spoorbeheerders, spoorwegondernemingen en treinenbouwers aan projecten binnen een groot Europees programma genaamd "Europe’s Rail". Hierin leidt ze een project voor circulaire oplossingen voor de materialen waaruit het spoor is gemaakt, zoals staal, beton en koper. Het doel is daarnaast om te begrijpen hoe circulair ProRail op dit moment is. Om later een eco-label te ontwikkelen om te begrijpen hoe circulair bijvoorbeeld een spoorstaaf of een kilometer spoor is.
Bente is ook betrokken bij een project over het slimme gebruik van videomonitoring in het goederenvervoer. Jaarlijks worden er zo’n 44,5 miljoen ton goederen vervoerd over het spoor. Met camera’s geplaats op het spoor kan ProRail gevaarlijke stoffen herkennen en beschadigde containers identificeren. Daarnaast kan ProRail camera's gebruiken om de beperkte capaciteit op het spoor optimaal te gebruiken.
De toekomst van duurzame innovatie
"Terwijl ik betrokken ben bij diverse projecten, beschouw ik innovatie als noodzakelijk om de ambitieuze doelen van ProRail te bereiken. Ideaal gezien zit innovatie en duurzaamheid in het DNA van de organisatie en zijn de afdelingen niet langer nodig. Om de doelen te behalen zet ProRail bijvoorbeeld in op datagedreven werken, waardoor we onderhoud beter uit kunnen voeren. En op ERTMS, het nieuwe treinbeveiligingssysteem, waardoor treinen dichter bij elkaar kunnen rijden. Samen gaan we voor een duurzame toekomst op het spoor, waarin ProRail een leidende rol speelt in vernieuwing en vooruitgang."
Wil je net als Bente elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.