Fouad werkt als senior bedrijfsvoerder energievoorziening op het OBI (Operationeel Besturingscentrum Infra). Hij zorgt er, samen met zijn team, voor dat het energienetwerk op en rond het spoor 24 uur per dag en 7 dagen in de week bewaakt en beheerd wordt. Als bedrijfsvoerder energievoorziening is elke dienst anders.
22:00 uur
‘Ik neem de dienst van een collega over. Mijn collega kan pas naar huis als ik er ben. Daarom probeer ik er ruim op tijd te zijn. Ik doe een dienstoverdracht met de collega die ik aflos. Vandaag heeft er een storm over Nederland geraasd, en vooral het noorden van Nederland heeft hier veel last van gehad. Mijn collega vertelt mij waar de grootste problemen zijn en wie er aan het werk is op het spoor. Daarnaast werk je als bedrijfsvoerder energievoorziening in wisseldiensten. Het kan dus zijn dat je je collega’s een tijdje niet hebt gezien. Er is gelukkig ook tijd om wat bij te kletsen.’
23:00 uur
‘Om 23:00 zwaai ik mijn collega’s van de late dienst uit. Mijn nachtdienst begint nu. Ik begin met het voorbereiden van de nacht en ik pak alle schakelopdrachten erbij. ’s Nachts vinden de meeste werkzaamheden plaats, en nu de storm is gaan liggen, werken we met man en macht om het spoor voor de volgende ochtend weer vrij te krijgen. Er zijn namelijk heel wat bomen op het spoor en op de bovenleiding gewaaid, waardoor we schade hebben. Tijdens werkzaamheden schakelen we het energienetwerk rond het spoor uit, zodat onze aannemers veilig aan het werk kunnen.’
24:00 uur
‘Er komt een melding van een storing. Er is iets mis met een bovenleiding. Gezien de storm van vandaag, is de kans groot dat er weer een boom op de bovenleiding is gevallen. Ik bel de wachtdienst EV om deze op de hoogte te stellen van de storing. Vervolgens sturen wij de PCA (proces aannemer) aan zij stellen de schade vast, en herstellen de schade. Wij schakelen volgens procedure de bovenleiding spanningsloos. Als we dat niet doen, dan staat er hoogspanning op de bovenleiding. Dat is levensgevaarlijk.’ En kan de PCA niet aan de slag.
01:00 uur
‘Er komen nog wat kleine storingen binnen. Ook daarvoor volgen we het protocol wat hierbij hoort. Een dienst op het OBI is nooit saai. Je weet nooit wat je te wachten staat!’
02:00 uur
‘Het treinverkeer is op sommige plekken inmiddels hervat. Rond 2 uur stopt het personenvervoer op veel plekken. Alleen het goederenvervoer en het nachtnet rijdt dan door. ’s Nachts heb je dus te maken met andere werkzaamheden dan overdags. De kans dat een trein een bovenleiding kapotrijdt, is tijdens het nachtvenster veel kleiner dan wanneer het passagiersvervoer wel op volle gang is.’
03:00 uur
‘Er worden wat werkzaamheden gereed gemeld. Dat betekent dat de werkzaamheden afgerond zijn en dat we weer spanning op de bovenleiding kunnen aanbrengen. Ook daarvoor volgen we een procedure. Veiligheid staat bij ons voorop.’
04:00 uur
‘Op wat werkzaamheden die gereed gemeld worden na, is het rustig. Ik heb gelukkig wat tijd om mijn e-mails te lezen en te beantwoorden, documenten te reviewen en wat zaken te overleggen met de bedrijfsvoerder energievoorziening in opleiding, die ik begeleid. De man die ik begeleid, is vandaag ook op het OBI. Samen nemen we wat schakelopdrachten door.’
05:00 uur
‘De dienstregeling wordt weer opgestart. Dat betekent dat het nachtnet weer wordt gestopt en het normale treinverkeer weer op gang komt. Hopelijk wordt het vandaag een rustigere dag dan gisteren. Door de storm was het gigantisch druk op het OBI.’
06:00 uur
‘Mijn collega van de vroege dienst komt binnen. Ook met hem klets ik wat bij. We bespreken natuurlijk ook de belangrijke zaken die afgelopen nacht zijn gebeurd. Op sommige plekken zijn er nog herstelwerkzaamheden bezig. Wanneer deze werkzaamheden afgerond zijn, zal mijn collega de bovenleiding weer onder spanning brengen.’
07:00 uur
‘Mijn nachtdienst zit er weer op. Voor de file ben ik weer thuis. Eén van de voordelen van nachtdiensten!’
Wil je net als Foaud elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.