ProRail verwacht de komende jaren een flinke groei in het aantal treinen dat over onze sporen zal reizen. Zowel persoonsvervoer als goederenvervoer. Elena is corridormanager infraontwikkeling bij de afdeling Capaciteitsmanagement. Zij is verantwoordelijk voor 1 van de 9 logistieke corridors in Nederland. ‘Dat betekent dat ik kijk naar de functionaliteit die we vandaag nodig hebben, maar ook de functionaliteiten voor over 10 jaar. We hebben dan waarschijnlijk andere dingen nodig dan nu.’
Elke dag vooruit
‘ProRail heeft Nederland opgedeeld in 9 logistieke corridors. Op 1 van die corridors ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de infrastructuur. Ik houd me bezig met hoe de corridor er nu uitziet, maar ook over 10 jaar. We noemen dat de middellangetermijnperiode. Er zijn ook collega’s die zich bezighouden met het spoor over bijvoorbeeld 20 jaar.’ Elena werkt dus bij de afdeling Capaciteitsmanagement. ‘Dat betekent dat ik me bezighoud met de functionaliteit en capaciteit van het spoor op mijn corridor, bijvoorbeeld hoeveel treinen er kunnen rijden, hoe lang de trein maximaal kan zijn, hoe snel mag die rijden en welke infrastructuur we nodig hebben. Om een voorbeeld te geven van de dingen waaraan ik werk: als we een langere trein willen laten rijden, moeten we kijken of de trein dan langs een perron past. Misschien is het perron te kort, dan moeten we dat verlengen. Maar het is zonde als we hem nu verlengen, en we dit misschien paar jaar later opnieuw moeten doen. Daarom kijken we ook vooruit. Wellicht kunnen we het perron nu alvast extra lang maken, zodat de trein er over bijvoorbeeld 10 jaar nog steeds op kan stoppen.’
Samenwerken aan én met Projecten
Elena haalt dus op wat er nodig is om een trein te laten rijden, een soort eisenlijst. ‘Dat noemen we ‘vervoerspecificaties’ en dat zijn dingen als de snelheid van de trein op een bepaald baanvak, de opvolgtijden van de treinen en ‘gelijktijdigheden’, zo noemen we het als meerdere treinen op hetzelfde moment een station inrijden en/of vertrekken. Met zo’n vervoerspecificatie ga ik naar onze afdeling Projecten. Zij zorgen dan dat er een oplossing komt voor het knelpunt dat we op dat moment ervaren. Die oplossingen worden bedacht onder de begeleiding van onze planontwikkelaars en rail systems engineers, zij zijn hierin gespecialiseerd. Vervolgens ontstaat een soort wisselwerking met het projectteam om tot de meest optimale oplossing te komen. Ik werk aan verschillende projecten tegelijk. Dat kunnen grote, meerjarenprojecten zijn, maar ook aan kleinere projecten, dat maakt het werk heel leuk.’
Kansen krijgen en grijpen om te ontwikkelen
Elena werkt nu sinds 2009 voor ProRail. Ze begon in de functie van projectcoördinator. ‘Als projectcoördinator zorg je er, samen met je projectteam, voor dat een project goed verloopt. Na paar jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Samen met een loopbaancoach ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden. We kwamen uit op een job rotation bij Rijkswaterstaat, eigenlijk een soort uitwisselingsprogramma van medewerkers. Ik heb 10 maanden als projectleider gewerkt aan een project bij Rijkswaterstaat. Ik heb een onderzoek opgezet en uitgevoerd onder de fietsweggebruikers in Nederland. Ik kon me verdiepen in nieuwe materie en ik heb hier heel erg veel geleerd.
‘Na de jobrotation heb ik de volgende stappen in mijn loopbaan bij ProRail gezet. Ik heb de stap gemaakt naar de afdeling Capaciteitsmanagement als business consultant Kleine Functiewijzigingen. En sinds enkele jaren ben ik een corridormanager infraontwikkeling. Fantastisch, dat ik zulke mooie stappen in mijn loopbaan bij ProRail heb kunnen maken de afgelopen jaren! En zo veel heb kunnen leren!’
Wil je ook elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.