Categorie: Treinverkeersleiders

type: Het werk van...

Sam Mansvelders

'Wij treinverkeersleiders zijn op ons best tijdens de drukste momenten. Dan laat je écht zien wat je in huis hebt. Je pakt de regie en neemt snel besluiten. Jij zorgt ervoor dat reizigers op tijd en veilig op hun bestemming komen.'

Vakmens Sam is 24 jaar. Ze werkt 2 jaar als treinverkeersleider bij ProRail op de post Roosendaal. Een baan met veel verantwoordelijkheid, een goed salaris én waar je werkt en leert tegelijkertijd.

Het spoor is een vak apart

'Ik was onbekend in de spoorwereld. Ik had nog nooit van treinverkeersleiders gehoord. Ik dacht dat NS hetzelfde was als ProRail. Daarom zou ik iedereen willen uitnodigen om op onze post een kijkje te komen nemen. Gelukkig krijg je eerst 9 maanden een leertraject. Hier komen alle vaktermen, soorten wissels en treinen voorbij. Omdat je het vak leert door het te doen, paste deze opleiding goed bij mij. Iedere dag zit je in de simulator en komen alle soorten situaties langs. Je trainer speelt de ene keer de machinist, de andere keer de decentrale verkeersleiding. Zo leer je alle mensen die je nodig hebt kennen. Het aantal theorietoetsen valt echt mee, ik vind boeken lezen namelijk best saai. Iets leren en het gelijk toepassen is meer mijn ding. En dat kan tijdens deze opleiding zeker! Na de eerste 6 maanden oefenen, word je 3 maanden lang begeleid door een ervaren collega en maak je mee hoe het in het echt gaat.'

Brabantse gezelligheid

'Onregelmatig werken is geweldig! Het zorgt voor zóveel vrijheid. En door de bijbehorende toeslagen heb je een fijn salaris. Er is een ochtend-, middag/avond- en nachtdienst. Als ik een vroege dienst heb, probeer ik altijd iets vroeger te komen. Dan kan de nachtdienst eerder naar huis. Hopelijk doen ze dat de volgende keer ook voor mij. Je krijgt je werkplek overgedragen. En als iedereen zit, doe ik een rondje koffie. Post Roosendaal is een kleine post. Er hangt een huiskamersfeer. We zitten in een grote cirkel, dus als je je omdraait is er altijd wel iemand om een gesprek mee te voeren. De Brabantse gezelligheid merk je echt, het is een verwelkomend team. We hebben ook écht zin om nieuwe collega’s te ontvangen en in te werken.'

Langs het spoor

'Een hardloper die een stukje bos langs het spoor meepakt. Of een wandelaar die zijn hondje uitlaat naast het spoor. De machinist meldt bij mij dat er een persoon is gesignaleerd. Met de kilometerring, dus waar de persoon loopt. Dan ga ik alarmeren en verhinderingen in het systeem zetten. Ik ken het proces, dat heb ik geleerd tijdens de opleiding. Als ik alle stappen volg, weet ik dat de situatie afgedekt en veilig is. Ik zorg bijvoorbeeld dat er geen treinen meer die kant op worden gestuurd en dat treinen die er nog langs moeten hun snelheid aanpassen. Ook als een trein ergens gestrand staat, moet ik aan de bak. We proberen de reizigers binnen een uur te evacueren. Ik wil dat halen, maar je moet samenwerken met veel partijen. Je krijgt van verschillende collega’s opdrachten die je uitvoert en veel mensen die je belt. Ik ben trots als het dan lukt. Ieder moment dat een verstoring of calamiteit is afgehandeld is een fijn moment. Ik ben blij als ik het op een veilige manier, met zo min mogelijk schade qua reistijd en materiaal, in de hand heb gehad. Iedere dag weer.'

Elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk onze website voor meer informatie en vacatures.

Meer

Meer verhalen