Een ontspoorde trein, een aanrijding met een persoon of surveilleren langs het spoor. Wilco heeft, zoals hij het zelf zegt, een abnormale baan. Sinds september 2021 is hij in dienst bij ProRail als incidentenbestrijder en buitengewoon opsporingsambtenaar. Een baan waar hij ontzettend trots op is, maar waar hij ook niet alles over deelt. ‘Na een heftige week vertel ik op een familieverjaardag liever niet wat ik heb gezien. Dan is de knop om. Ik neem m’n werk niet mee naar huis.’
Buitenmens
Voor Wilco bij ProRail kwam werken, werkte hij op de meldkamer van Rijkswaterstaat. ‘Dat werk vond ik heel leuk, maar ik wilde graag naar buiten. De hele dag op kantoor zitten, dat is niks voor mij. Daarnaast werk ik graag samen en vind ik het tof om met techniek bezig te zijn. Via via werd ik getipt op de vacature van incidentenbestrijder bij ProRail.’ Na heel veel gesprekken – want wat houdt het werk eigenlijk in? – besluit hij te solliciteren. ‘En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ik heb de allervetste baan van Nederland.’
Verwacht het onverwachte
Als incidentenbestrijder bij ProRail zorg je er, samen met je team, voor dat het treinverkeer na een incident zo snel mogelijk hervat kan worden. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor een stuk veiligheid op en rond het spoor. Een uitdagende baan. Wat Wilco het leukste vindt? ‘Wanneer ik naar m’n werk rijd, heb ik geen flauw idee wat mij die dag te wachten staat. Dat is altijd een verrassing. Het kan een dag vol actie worden, maar het kan ook zo zijn dat er weinig te doen is. Dat noemen we een ‘koude fase’.’ Maar met de armen over elkaar naar elkaar staren met een dampende kop koffie? Dat gebeurt niet. ‘In de koude fase gaan we ook naar buiten. We rijden dan langs het spoor. We kijken of het hekwerk nog intact is (en schakelen de aannemer in als dit niet het geval is), we controleren de sloten van de hekken en we surveilleren. De zichtbaarheid van ons als incidentenbestrijders is enorm belangrijk. Dat betekent niet dat we voor onze lol in de kou staan, naast bijvoorbeeld een spoorwegovergang. Maar het is wel nodig. Er zijn helaas nog veel mensen die ‘even’ snel onder een opkomende of neergaande overgangsboom schieten, terwijl dat ontzettend gevaarlijk is. Het kan je je leven kosten.’
Van 0 naar 100
Als incidentenbestrijder moet je snel kunnen schakelen. Dat weet Wilco als geen ander. ‘Pasgeleden ging ’s ochtends vroeg mijn pieper. Een defecte bovenleiding. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar niet direct reden voor paniek. Ik zette mijn portofoon aan en maakte me klaar om de deur uit te gaan. Terwijl ik mijn huisdieren eten gaf, hoorde ik via de portofoon sirenes op de achtergrond. Ik keek nog eens op de pieper: prio 1. Dat betekent dat het spoed is. Geen tijd te verliezen, dus. Een vrachtwagen was te hoog voor de bovenleiding. Daardoor was de bovenleiding volledig losgeraakt. En dat is gevaarlijk, want op de bovenleiding staat een flinke portie stroom. Gelukkig is het met een sisser afgelopen. Er is niemand gewond geraakt, er was alleen veel schade. Maar goed, dat kan allemaal opgelost worden.’ Maar Wilco weet ook dat dat niet altijd het geval is. ‘Wij gaan naar situaties waar anderen zich liever omdraaien en weglopen. Daarvan ben ik me heel erg bewust. Ik heb een baan waarvoor je jezelf goed moet kennen. Mijn eerste teamleider zei tegen mij: “als je in een heftige situatie komt, kun je twee dingen doen: goed kijken, of niet kijken.” Als je half kijkt, kun je je namelijk later dingen afvragen. Dat kan je gaan achtervolgen en dat moet je zien te voorkomen. De wijze les van mijn eerste teamleider geef ik daarom ook mee aan nieuwe incidentenbestrijders.’ En wanneer iets je dwarszit? ‘Dan praat je erover. Met je collega’s, bijvoorbeeld. Je bent een team, dus je zorgt voor elkaar.’
Elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Kijk op deze website voor een vacature bij jou in de buurt.