type: Succesmomenten

Geen spoor meer te bekennen van koperdiefstal

Miljoenen vraagstuk

Bekijk: Miljoenen vraagstuk

Koper is belangrijk voor de energievoorziening van treinen, maar is kostbaar en wordt regelmatig gestolen uit de spoorkabels. Het treinverkeer komt dan stil te liggen en de kosten kunnen in de miljoenen lopen. Kan koperdiefstal worden voorkomen? Over dat vraagstuk buigen deze ProRailers zich. Meer weten? Bekijk de video hiernaast en lees het verhaal hieronder.

Of ga direct naar vacatures

Benieuwd in welke rollen je koperdiefstal kunt bestrijden? Maak kennis met het team.

 

1. Systeemspecialist bovenleiding Niels

‘We staan voor een grote uitdaging: als het ons lukt om een alternatief voor koper te vinden dat net zo perfect werkt als energiegeleider én het spoor verduurzaamt, slaan we twee vliegen in één klap. Maar bestaat dit? Aan mij de taak om die vraag te beantwoorden. Ik geef externe bedrijven de opdracht om onderzoek uit te voeren. Ook vergelijk ik materialen en rapportages, waaruit ik mogelijke oplossingen filter. Ook schakel ik veel met mijn collega, cost engineer Boelie, die mijn plannen doorrekent en advies geeft over de haalbaarheid. Ik vind het geweldig om als team het spoor te verduurzamen en diefstal aan te pakken, iedereen met zijn eigen expertise. Als het lukt om een plan erdoor te krijgen, geeft me dat energie.

Het geeft me energie als mijn idee realiteit wordt.

Niels Kruiper

Je werkt als systeemspecialist concreet aan minder treinuitval en dat heeft invloed op de mobiliteit van heel veel mensen. Te gek, toch? Als systeemspecialist bovenleiding heb je overtuigingskracht nodig. Soms weet ik zeker dat mijn aanpassing de prestaties van het spoor beter maakt en dan ben ik behoorlijk vasthoudend. In andere gevallen heb ik niet direct groen licht, maar kan een optimalisatie later wél relevant worden.'

Systeemspecialist worden? Dit moet je zijn volgens Niels:

  • Analytisch.
  • Resultaatgericht.
  • Overtuigend.
  • Technisch.

 

2. Cost engineer Boelie 

'Om maatregelen tegen koperdiefstal te kunnen treffen moet ProRail weten wat de mogelijke oplossingen gaan kosten. Die cijfers verzorg ik, door de huidige situatie en potentiële oplossingen door te rekenen. Het is belangrijk dat de informatie die ik aan mijn collega, systeemspecialist Niels, geef precies klopt, zodat hij de meest kostenefficiënte keuze kan maken.

Techniek, bedrijfskunde en financiën komen samen in mijn werk.

Boelie Samuelsz

Techniek, bedrijfskunde en financiën komen samen in mijn werk. Ik hou van treinen en spoorbruggen, maar ook van berekeningen maken. Ik bereken de kosten van projecten, maar moet het technische aspect ook snappen. Ik werk graag in grote projecten, met infrastructuur waar velen afhankelijk van zijn. Dat komt allemaal samen bij ProRail. Als een project mede dankzij mijn voorspelling soepel verloopt en verrassingen kunnen worden getackeld, ben ik dik tevreden. We zijn bij ProRail allemaal vakidioten die het leuk vinden om elkaar te helpen. Samenwerken met collega’s die technische kennis hebben maakt het werk dynamisch. Hopelijk kunnen we koperdiefstal helemaal uitbannen!'

Cost engineer worden? Dit moet je zijn volgens Boelie:

  • Analytisch.
  • Nauwkeurig.
  • Behulpzaam en inlevend.
  • Creatief.

 

3. Incidentenbestrijder Kim

‘Naast het waarborgen van de veiligheid is het onze taak om treinreizigers zo snel mogelijk van A naar B te krijgen. Dus wat ons betreft wordt koperdiefstal en bijbehorende vertragingen snel uitgeband. Als incidentenbestrijders surveilleren we in de omgeving van het spoor om te voorkomen dat koperdieven toeslaan.

Wij bewaken het spoor, zodat koperdieven geen kans krijgen.

Kim Valkenburg

We zijn extra alert op plekken waar werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat zijn populaire ‘knipplekken’ voor koperdieven. Deze baanvakken zijn spanningsloos gemaakt, waardoor de treindienstleiding niet direct een melding krijgt als er in de kabel wordt geknipt. Op sommige van deze hotspots hangen ook camera’s. Zodra we een melding binnenkrijgen van een verdachte situatie, vaak van een aannemer of buurtbewoner die platgetrapt gras of een openstaand hek heeft gezien, gaan we erheen. Is er inderdaad koper gestolen, of is er sprake van gevaar, schakelen we de vakspecialist BOA incidentenbestrijding in. Uitgerust met camouflagepakken en nachtkijkers proberen zij de koperdieven in te sluiten. Zo’n operatie gaat in nauwe samenspraak met de Meldkamer Spoor en de lokale politie. Wat mijn werk mooi maakt? Dat ik nooit precies weet wat de dag gaat brengen, met mijn handen mag werken, en dat we als team iedere hectische situatie de baas blijven. En dat allemaal in de buitenlucht. Dat gevoel van vrijheid is geweldig!

Incidentenbestrijder worden? Dit moet je zijn volgens Kim:

  • Teamplayer én zelfstandig.
  • Technisch.
  • Veerkrachtig.
  • Leergierig.

Elke dag vooruit?
Kies voor een carrière bij ProRail.