Categorie: Techniek

type: Het werk van...

Joris Treep

Afgestudeerd Bioloog Joris begon 5 jaar geleden als technisch projectleider bij ProRail. ‘De bouw vond ik altijd al interessant, zo ben ik bij een ingenieursbureau terecht gekomen als ontwerper. Via dat bureau kwam ik in aanraking met een technisch projectleider van ProRail. Ik werd zo enthousiast van zijn verhalen.’ Joris werkt nu op de afdeling Railtechniek en houdt zich bezig met grote spoorprojecten. Zoals het uitbreiden of verbouwen van de sporen in station Haarlem. 

Het werk als technisch projectleider

Als technisch projectleider bij ProRail is Joris verantwoordelijk voor de technische kant van grote spoorprojecten, zoals de ombouw van de sporen in Station Haarlem. ‘Vroeger wilden we zoveel mogelijk wissels bij een station hebben om het spoor zo flexibeler mogelijk te gebruiken. Maar veel wissels betekent ook meer onderhoud en een grotere kans op storingen. Nu kijken we of we zo min mogelijk wissels kunnen toepassen, zodat er ook meer ruimte ontstaat waardoor treinen sneller kunnen rijden en onderhoud goedkoper en makkelijker kan.’

‘Binnen een project zorg ik dat alle technische onderdelen goed op elkaar aansluiten. Van de start van het project: het ontwerp, tot aan het aanbesteden van een aannemer en het helpen van de bouwmanager bij de uitvoering. Bij station Haarlem verlengen we bijvoorbeeld een perron. Het project ziet er als volgt uit: de afdeling Capaciteitsmanagement en Assetmanagement maken een schetsontwerp van hoe de ombouw eruit gaat zien. Mijn taak is om dit samen met het ingenieursbureau uit te werken tot een definitief ontwerp. Ook bespreek ik het ontwerp met de Gemeente om een omgevingsvergunning te krijgen. De uitdaging is vooral om iedereen te overtuigen en te betrekken bij de keuzes die tijdens zo'n project worden gemaakt.’

Het projectteam bestaat uit een projectmanager, die de leiding heeft over het project. Daarnaast bestaat het team bij het geval van ombouw Haarlem uit nog 4 andere technisch projectleiders die het contact onderhouden met de ingenieursbureaus. De manager projectbeheersing kijkt naar de financiën en de risico’s die bij het project komen kijken. En de juridische afdeling die zorgt dat er bijvoorbeeld vergunningen worden aangevraagd. 

Passie voor het spoor

Wat Joris het meest waardeert aan zijn werk bij ProRail, is de combinatie van nieuwe techniek en geschiedenis. “Er rijden al 180 jaar treinen door Nederland. Ik vind het vet dat je met slimme nieuwe technologie die oude techniek kan ondersteunen om meer treinen te laten rijden. Oude technologie kan je niet voor lief nemen, je moet eraan blijven werken. Als je dan samen met een team daaraan werkt en 3 jaar later ziet wat er gebouwd is. En dat ik daar mijn steentje aan heb kunnen bijdragen, vind ik ontzettend gaaf."

“Een project zou zoveel sneller gaan als we een station een half jaar kunnen sluiten, maar dat kan je de reizigers en omgeving natuurlijk niet aandoen. Je moet toch zoveel mogelijk bereikbaarheid behouden en de reizigers helpen. Dus dan maken wij vanuit ProRail keuzes die het ons en de aannemer moeilijk maken, maar de reizigers hinder besparen. Die balans zoeken tussen de aannemer de ruimte geven en de reiziger een fijne ervaring te bieden die ze van ons verwachten vind ik leuk.”

Toekomst 

Joris geniet van grote én uitdagende projecten. "Hoe groter het project, hoe meer verschillende mensen erbij betrokken zijn. En hoe uitdagender het wordt. Maar ook hoe meer mensen wij blij maken als het project geslaagd is. Om daar als hoofd technisch projectleider de rode draad in aan te brengen en zorgen dat iedereen dezelfde kant op gaat vind ik heel leuk om te doen. We werken naar hetzelfde einddoel: zorgen dat het spoor er op z’n best bij ligt voor de reizigers.”

Wil je net als Joris elke dag vooruit? Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt en maak deel uit van ons team.