‘Ik kijk met trots terug op mijn loopbaan binnen ProRail en ben dankbaar voor de mogelijkheden die ik kreeg om mijzelf te ontwikkelen’. Begin februari vierde Simone haar 1-jarige jubileum als manager van haar team. ‘Ik kreeg vanuit mijn team veel waardering en leuke berichten, zoals dat ik de juiste manager ben voor dit team en dat zij blij met mij zijn. ‘Binnen mijn team is er naast de hoge werkdruk ook rust, ruimte voor een grap en hebben we serieuze discussies. Ik ben trots op deze werkomgeving.’ Op haar 21ste verhuisde Simone van Suriname naar Nederland. En begon een paar jaar na haar opleiding als projectcoördinator bij ProRail. Daarna groeide zij door als kwaliteitsmanager, beleidsadviseur, directieadviseur en bestuursadviseur. En sinds februari vorig jaar is ze manager van de afdeling Railverkeerstechniek.
Toetsen en adviseren
De afdeling Railverkeerstechniek is verantwoordelijk voor het toetsen en adviseren van rail verkeerstechnische ontwerpen die ingenieursbureaus maken. Dit zijn ontwerpen en tekeningen voor onder andere: tunnels, het verlengen van perrons, bruggen, het bouwen van nieuwe perrons, aanleggen van nieuw spoor of spoorwissels.
Bij het toetsen van het ontwerp kijkt Simone haar team voornamelijk naar nut voor de vervoerders van het spoor, samenhang met omgevingsfactoren en de mate waarin het ontwerp ook echt gebouwd kan worden op ons spoor. Kortom: Simone en haar team dragen bij aan de vernieuwing, veiligheid en de ontwikkeling van het Nederlandse spoornetwerk. Zodat er dagelijks 1 miljoen mensen veilig naar hun werk reizen en grote hoeveelheden goederen probleemloos kunnen worden vervoerd.
Technisch specialisten
De afdeling Railverkeerstechniek bestaat uit 21 railverkeerskundigen, ook wel technisch specialisten genoemd. Simone heeft tijdens haar loopbaan bij ProRail de nodige kennis opgedaan binnen het vakgebied, Railverkeerstechniek. Dat maakt Simone ook een prettige manager van haar team. ‘Ik vind de stem van de specialisten in mijn team erg belangrijk. Hoewel zij soms komen met voorstellen die niet altijd populair zijn of die op het eerste gezicht worden gezien als vertragend binnen een project. Bijvoorbeeld, als een ontwerp wordt afgekeurd omdat deze niet voldoet aan de railverkeerstechnische eisen.
‘Ik heb een ontzettend gedreven en zelfstandig werkend team, die hart heeft voor ProRail. In mijn rol help ik mijn team waar nodig in hun werk. Ik denk mee en help bij het oplossen van concrete problemen binnen verschillende onderwerpen. Ik neem hen ook mee in de ontwikkelingen van ProRail. En geniet enorm van het leggen van verbindingen met andere partijen en afdelingen, zowel binnen als buiten ProRail.’ Waar Simone haar team in stimuleert, is hun werk nog meer uit te dragen als bijdrager aan ProRail en het Nederlandse spoor. ‘Laten we onderdeel zijn van de oplossing en niet van het probleem. Dat betekent ook dat ons team uitdagingen aangaat en kritisch moet durven zijn naar elkaar.’
Toekomst
'Net als andere processen zal Railverkeerstechniek steeds meer digitaliseren. Ook organiseren we dit jaar een speciale dag om de samenwerking tussen railverkeerskundigen van ProRail en de ingenieursbureaus te versterken. Ik heb deze dag georganiseerd, omdat communicatie en verbinding steeds belangrijker wordt om het spoor veilig te houden en resultaten te blijven behalen met minder mensen.
Iedere manager heeft zijn of haar eigen manier van werken. Ik heb bijvoorbeeld in mijn manier van zijn, presenteren, contact leggen en verbinden mijn eigen aanpak. In de loop der jaren heb ik geleerd dat hoe dichter ik bij mezelf blijf, hoe beter ik mijn werk kan doen. En hoe meer ik er als manager kan zijn voor mijn team en uiteindelijk kan bijdragen aan de ProRail doelen.’
Wil je net als Simone elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.