type: Het werk van...

Koen Bakker

Elk jaar komen er zo’n 6.000 meldingen binnen bij de alarmcentrale van ProRail: de Meldkamer Spoor. Waar komt zo’n melding vandaan en welke radertjes gaan er dan draaien? Koen Bakker, medewerker van de Meldkamer Spoor, legt het uit aan de hand van een opvallende recente melding: een vastzittende zwaan in het spoor.

Van Stavoren tot Maastricht
“Alle incidenten op het Nederlandse spoornet komen bij ons binnen op de Meldkamer Spoor in Utrecht”, zegt Koen. “Treindienstleiders melden incidenten bij ons en als het nodig is, kunnen wij het treinverkeer direct stilleggen en hulpdiensten inschakelen. Maar voordat wij ervan weten, heeft iemand anders het al gesignaleerd. Zoals laatst: een machinist zag iets wits langs zijn spoor. Was dat nou een vastzittende zwaan? Hij besloot te bellen.”

“De machinist belt via het speciale GSMR-netwerk vanuit zijn treincabine met de treindienstleider en maakt melding van de situatie. De eerste stap is gezet. De treindienstleider schat vervolgens de situatie in en bepaalt wat er gebeurt. Moeten treinen daar langzamer (max 40 kilometer per uur) rijden? Of moet de situatie beter bekeken worden en krijgt de volgende machinist eerst een ‘schouwopdracht’? In dit geval besloot de treindienstleider: beperkingen voor het treinverkeer zijn niet nodig, maar inzet van incidentenbestrijding wel. En dan wordt het interessant voor ons op de meldkamer.”

 

Meldkamer oor
“De treindienstleider belt ons en deelt alle bekende informatie. De exacte locatie van de melding, dat er mogelijk een zwaan vastzit, en welke maatregelen zijn doorgezet. Het is heel belangrijk dat we snel schakelen, maar ook goed doorvragen en horen wat er écht gezegd wordt. Soms wordt er a gezegd en b bedoeld, of missen we nog belangrijke details. Bij een overwegstoring hoeft de betrokken machinist niet nagebeld om te vragen hoe het gaat, maar bij een bijna-aanrijding wel!”

“Als ik alle informatie heb, maak ik een incident aan in ons systeem. Vervolgens gaat er automatisch een melding uit naar alle partijen die dat moeten weten. Dat kan bijvoorbeeld de aannemer zijn bij herstelwerk of een vervoerder als NS of Arriva. Bovendien dient de melding meteen voor opbouw van een dossier.” In dit geval kreeg incidentenbestrijding de melding van de zwaan en gingen incidentenbestrijders Rutger en Nick terplaatse om de zwaan te bevrijden.


Dit is wat ze ontdekten:

Einde ‘incident’
Gelukkig! Er zat inderdaad een zwaan vast in het spoor, maar zoals je ziet: de zwaan bleek een ballon. "Wij koppelen dat vervolgens terug aan de treindienstleider", legt Koen uit. "Alles is veilig: einde incident."

Meer

Meer verhalen