Astrid heeft een achtergrond in Kunstmatige Intelligentie en Data Science en is ervaren op het gebied van AI. ‘Je kunt het heel breed trekken. Je kunt als dokter een model trainen om huidkanker te detecteren aan de hand van foto’s. Je kunt slim planningen maken. Je kunt series laten aanraden op basis van jouw eerder gekeken content. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik werk mee aan een project waarbij we Kunstmatige Intelligentie gebruiken om de doorzoekbaarheid van documenten te verbeteren.
Young Talentprogramma
Astrid werkt sinds september bij ProRail, waar ze met veel plezier werkt. 'Het Young talentprogramma is uniek. In tegenstelling tot een traineeship, waar je elke 8 maanden verandert van opdracht, start je hier meteen in je eigen functie. Je hebt één functie waar je je op richt. Je start met een aantal anderen tegelijk, waardoor je meteen een netwerk opbouwt. Je hebt een netwerk op verschillende afdelingen.’
Bij het Young Talentprogramma ligt de focus op zelfontwikkeling en groei. ‘Je leert niet alleen praktische vaardigheden, maar ook belangrijke persoonlijke skills. Denk aan zelfreflectie, werkwijze en feedback geven en krijgen. Elke maand bespreek je dit met deelnemers van het Young talentprogramma tijdens een intervisie.’ Het programma duurt 1 jaar en daarna blijf je op dezelfde afdeling werken.
‘Het leukste aan ProRail vind ik mijn collega’s die heel enthousiast zijn. Iedereen heeft een passie voor Verkeersleiding en dat is heel aanstekelijk. Ook al heb je zelf niet de intrinsieke passie, word je daar wel mee besmet. Het is heel motiverend om een doel te hebben waar je naartoe werkt.'
Het werk van Astrid
Astrid werkt als Projectanalist bij de afdeling ontwikkeling van de logistiek van Verkeersleiding. ‘Ik werk samen met een groep adviseurs uit de operatie, maar we hebben daarnaast nog onze eigen projecten. We overleggen over inhoudelijke onderwerpen en ik zit in een proces specificatieteam, gericht op het domein Traffic Management. Daarnaast heb ik een rol als Product Owner. Ik beheer de backlog van een Large Language Model (LLM). Het lijkt op ChatGPT. Dit omvangrijke taalmodel kan operationele medewerkers helpen om vlug belangrijke informatie te vinden bij storingen en noodsituaties.
‘De koppeling tussen mijn functie en mijn bijdrage aan het spoor in Nederland is het LLM. Mensen die tijdens een storing in de operatie zitten, kunnen de procedures nakijken. Zo weten ze precies wat te doen bij een incident, zoals een treinbrand. Zo is de info snel beschikbaar, kunnen ze snel handelen en word de piekbelasting verlaagd. Dat zorgt voor meer werktevredenheid en dat incidenten sneller opgelost kunnen worden.’
De toekomst van AI
Astrid denkt dat er meer met AI gewerkt kan worden om mensen in de operatie te ondersteunen, zoals bij Verkeersleiding. Denk aan een systeem dat helpt met het nemen van besluiten. ‘Dat soort niveau van Kunstmatige Intelligentie bestaat al. Wel op specifiek gebied, maar niet over de hele breedte van het werk.’ Astrid verwacht niet dat AI mensen zal kunnen vervangen. ‘Ik denk dat AI bij het spoor niet uit de klauwen zal lopen. Je moet mensen hebben die kunnen controleren dat veiligheid nog steeds wordt nageleefd. Het blijven ondersteunende systemen, niet vervangende systemen.’
Wil je net als Astrid elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.