type: Het werk van...

Hilde Jongeling

Een afstudeerstage waarbij je écht bijdraagt aan de afdeling waarvoor je werkzaam bent. Dat is precies wat Hilde doet. Ze studeert Business Informatics aan Universiteit Utrecht. Tijdens haar afstudeerstage bouwt ze mee aan de brug tussen IT en het werkveld.

UFO
Hilde verhuisde in 2021 voor haar studie naar Utrecht. Tijdens een wandeling langs de Singel liep ze langs de Inktpot, het hoofdkantoor van ProRail. Op de Inktpot staat sinds 1999 een UFO. Deze werd tijdens het evenement Panorama 2000 geplaatst waarna ProRail het besloot over te kopen. ‘Toen ik de UFO zag, dacht ik: daar moet wel een heel cool bedrijf zitten, dus ik zocht het op via internet. Het coole bedrijf was dus ProRail.’ Er stonden toen geen afstudeervacatures open, dus ze besloot de website in de gaten te houden. ‘Ik heb voorheen gewerkt bij kleine bedrijven, daarom wilde ik graag afstuderen bij een grote organisatie. Dat ProRail een semi-overheidsorganisatie is was een mooie bijkomstigheid. Dat vind ik namelijk ook heel interessant. Toen ik zag dat er een IT-afstudeervacature openstond, heb ik direct gesolliciteerd.’

De grote operationele verantwoordelijkheid die ProRail heeft, vind ik heel gaaf.

Online koffiedrinken
Tijdens haar eerste stagedagen zat Nederland in lockdown. ‘Best gek, natuurlijk, als je ergens met je stage begint maar je zit thuis in je studentenkamer. Dan is het aantal mensen dat je spreekt natuurlijk beperkt tot de afspraken in je agenda.’ Maar Hilde bedacht daarvoor een oplossing. ‘Via het intranet zocht ik naar mensen met een interessante functie of een functie die ik totaal niet kende. Die mensen stuurde ik vervolgens een e-mail met de vraag of ze eens online koffie wilde drinken. En daar werd heel enthousiast op gereageerd! Zo leer je de organisatie en de mensen binnen de organisatie goed kennen.’

Automatiseren kun je leren
Hilde studeert af met een onderzoek bij het team IT4IT. ‘Dit team zorgt ervoor dat alle IT-producten van ProRail goed werken. Ik heb tijdens mijn onderzoek gekeken hoe verschillende processen bij de centrale service desk geautomatiseerd kunnen worden. Daar komen namelijk alle IT-incidenten binnen. Bijvoorbeeld als een telefoonlijn of een informatiebord op een station niet werkt, of dingen met een hele hoge prioriteit, zoals een storing in de systemen van de treinverkeersleiding.’ De centrale service desk heeft dus een belangrijke rol binnen ProRail. ‘Automatisering kan deze collega’s dus ondersteunen. Hierdoor kunnen ze sneller en slimmer werken. Efficiëntie is steeds belangrijker. Ik ben blij dat ik daar een steentje aan bij kan dragen. Maar natuurlijk valt er nog veel winst te behalen. Niet alleen met het automatiseren, maar bijvoorbeeld ook met kunstmatige intelligentie. IT blijft altijd innoveren, en dat is precies waarom ik het IT-vak zo leuk vind. Je bent nooit uitgeleerd.’

Meer

Meer verhalen