Niels Reijnen

Categorie: Treinverkeersleiders

type: Treinverkeersleiders aan het woord

Direct naar treinverkeersleider vacatures

“Hoe je dag eruitziet, verschilt per dienst: van ontspannen gesprekken met collega’s tijdens rustige momenten tot razendsnel ingrijpen bij verstoringen. Juist die afwisseling maakt het werk leuk.”

Bekijk: Bekijk het verhaal van Niels in de video

Verschillende diensten, verschillende ritmes

Niels is treinverkeersleider in Arnhem. Daar zorgt hij er samen met zijn collega’s voor dat het spoor veilig is en treinen goed blijven rijden. “Ik werk in drie diensten: vroeg, laat en nacht. Elke dienst heeft een ander ritme. De vroege dienst start om 07.00 uur. Dan richten we ons op de ochtendspits. Als alles goed gaat, is het daarna meestal rustig. Vaak komen er dan aanvragen van vervoerders binnen voor nieuwe treinritten. Die pak ik samen met collega’s op. Rond 14.30 uur begint de late dienst en zit mijn werkdag erop. Dan heb ik nog tijd voor mijn gezin en hobby’s.

De late dienst begint vaak na een ochtend met bijvoorbeeld boodschappen, sporten of gamen. In deze dienst begeleid ik de avondspits.” De drukte in de avonddienst is vaak wat meer verdeeld dan in de ochtend. Er rijden ook meer goederentreinen, wat voor afwisseling zorgt. “Rond 22.30 uur draag ik mijn werk over aan de nachtdienst. Tijdens de nachtdienst hebben we te maken met de laatste reizigerstreinen, houden we goederentreinen in de gaten en bereiden we nachtelijke werkzaamheden voor.”

Onregelmatig werk

De onregelmatige diensten hebben invloed op je privéleven, maar ze hebben ook voordelen. Je kunt ’s ochtends sporten wanneer het rustig is in de sportschool. En bij een vroege dienst heb je ’s middags tijd voor je gezin. “Omdat we onze diensten zelf inplannen, kun je jezelf zo inroosteren dat je soms een hele week vrij bent zonder verlof op te nemen.”

Nadelen zijn er ook: je werkt soms in het weekend en mist dan een verjaardag of voetbalwedstrijd. Ook sporten in teamverband is lastig te combineren met onregelmatige diensten. De voordelen zijn meestal groter dan de nadelen.

Niels en Anneke werken samen op de post aan een bureau

Samenwerking maakt het verschil

Rustig of druk: je doet het samen. Je helpt elkaar, en dat teamgevoel is goud waard. “Er zijn het afgelopen jaar veel jongere collega’s bijgekomen en dat zorgt voor nieuwe energie. Soms breekt een grap precies op het juiste moment de spanning. Ook maak je grappige momenten mee die je altijd bijblijven. Zoals die keer dat een machinist belde over een zebra en een alpaca langs het spoor. We dachten eerst dat het een grap was, maar het bleek echt te kloppen.

Buiten het werk doen we ook veel samen. Elk jaar is er een beachvolleybaltoernooi waar we enthousiast aan meedoen. We zijn niet altijd de beste op het veld, maar wel tijdens de ‘derde helft’ – de borrel na de wedstrijd. Ook gaan we weleens samen op stap. Dat maakt het werk extra leuk.”

Altijd scherp, ook als het rustig lijkt

“Als verkeersleider ervaar je boven- en onderdruk. Bij bovendruk gebeurt er veel tegelijk, meestal omdat er iets op het spoor is gebeurd, bijvoorbeeld een aanrijding of een wisselstoring. Dan zou je willen dat een minuut 120 seconden duurt. Het is belangrijk om rustig te blijven en de juiste prioriteiten te stellen. Tijdens het sollicitatieproces word je daar ook op getest.

Bij een incident werk ik samen met collega’s van veiligheid. Zij schakelen met de hulpdiensten en bekijken hoe ernstig het is. Ik zorg dat het probleem zich niet verspreidt. Soms laat ik daardoor treinen uitvallen of geef ik ze een andere route. In zulke situaties moet je snel denken en goed samenwerken. Dit leer je niet op school, maar in de praktijk – bij ProRail.”

Bij onderdruk is het rustig. Dan is er tijd om te werken aan je vakmanschap, bij te praten of een potje FIFA te spelen. Maar het kan elk moment veranderen. Eén melding – bijvoorbeeld een boom op het spoor – en je moet direct klaarstaan. “Soms maak ik heftige situaties mee, zoals een bijna-aanrijding waarbij een machinist emotioneel raakt. Dan is het belangrijk dat je er voor elkaar bent. Op zulke momenten voel je: dit werk doet ertoe. En je staat er nooit alleen voor.”

Own het Spoor. Word treinverkeersleider. Bekijk de vacatures