Techniek

ProRail ademt techniek. Net als jij.

  • uniek werk waar je trots op mag zijn;
  • nieuwe technologieën en slim onderhoud;
  • ruime opleidings- en doorgroeimogelijkheden;
  • 500 technische collega’s. Van technisch projectleiders tot spoorinspecteurs.

Naar alle techniek vacatures

Elke dag vooruit met Techniek

Al meer dan 180 jaar is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste, betrouwbaarste en meest ingenieuze spoorwegnetwerken ter wereld. Daar komt heel wat techniek bij kijken. Oude én nieuwe techniek, die perfect met elkaar moet samenwerken. Die puzzel lossen jij en je collega’s dagelijks op. Terwijl ondertussen de treinen gewoon blijven rijden. Techniek kent bij ProRail 2 grote afdelingen:

  • Assetmanagement: werkzaamheden die de treinen in beweging houden.
  • Projecten: nieuwe ontwikkelingen en innovaties.

Hier vind je collega’s met een miniatuurspoorbaan achter hun bureau, wereldverbeteraars, pioniers, regiepakkers, doordenkers en verbinders. Al die verschillen maken ons uniek. Net zo uniek als de projecten waar we aan werken. Denk aan de verdere ontwikkeling van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS, de bouw van energieneutrale stations en het gebruik van 3D-geprinte bouwmaterialen. Slimme ideeën krijgen bij ons alle ruimte.

ProRail voor jou

Met jouw technische kennis kun jij het verschil maken voor het spoor en voor de maatschappij. Jouw analytisch vermogen en oplossingsgerichtheid zijn namelijk onmisbaar voor de duurzame mobiliteit van Nederland. Je bent onderdeel van een belangrijk expertisegebied. Daarbij heb je veel eigen verantwoordelijkheid en werk je samen met betrokken collega’s. Ook kun je rekenen op uitstekende opleidingsmogelijkheden. Zo werk je met plezier en groei je optimaal.

Lees meer over onze cultuur >

Bouw mee aan de duurzame mobiliteit van de toekomst

Het spoor kan niet zonder techniek. Dus hebben we onze vakmensen hard nodig. We verwachten een flinke groei in aantallen reizigers en goederen over ons spoor en dat vraagt om een nieuwe manier van werken. Waar technische innovatie de motor drijft, duurzaamheid de regel is en data en techniek hand in hand gaan. Alleen dan kunnen we treinen dichter op elkaar te laten rijden.

Bekijk: Bouw mee aan de duurzame mobiliteit van de toekomst

Hoe los jij dit op?

Wat doe jij met een vlamboog in de bovenleiding? Als elektrotechnicus weet jij als geen ander hoe gevaarlijk elektriciteit is. Je zorgt er altijd voor dat herstelwerkzaamheden veilig kunnen worden uitgevoerd. Hoe je dat doet? In dit geval schakel je alle elektriciteit af voordat de aannemer het spoor opgaat.

Meer weten?

Samen met jou Nederland vooruithelpen

Elke dag rijden er 5.500 treinen over het 7.000 kilometer lange Nederlandse spoor. En de cijfers laten zien dat de vraag naar treinvervoer blijft groeien. Werken bij ProRail Techniek betekent daarom werken in een organisatie die elke dag vooruitgaat. Soms in grote sprongen en soms met kleine stappen. Als technisch professional werk je aan het spoor, de 6.256 wissels, 2.393 overwegen, 398 stations, 68 beweegbare bruggen en 26 tunnels. En aan de energietransitie, het behalen van klimaatdoelstellingen en digitalisering. Dit doe je met de nieuwste technologieën en toepassingen, zoals 3D-simulatie, serious gaming, Industrial Internet of Things, sensoren en interlocking. Wat jouw expertise ook is, bij ProRail draag je bij aan het verbinden, verbeteren en verduurzamen van Nederland.

  • 6.256 aantal wissels. 

  • 2.393 aantal overwegen. 

  • 398 stations. 

Wat je echt wilt weten over werken bij ProRail

  • Wat kan ik van Techniek bij ProRail verwachten?

    Jouw werk bij ProRail is ontzettend veelzijdig. Geen dag of uur is hetzelfde. Er is zoveel te doen en er staat nog veel meer te gebeuren om reizen op het spoor nóg veiliger en beter te maken. Dit betekent: veel samenwerken, kennis delen, je verantwoordelijkheid pakken en actie ondernemen. Dit geldt voor iedereen. Het maakt dus niet uit of je net bent afgestudeerd of al jaren ervaring hebt bij bijvoorbeeld een aannemersbedrijf of ingenieursbureau. Wat wel uitmaakt? Dat jij de taal van de techniek, de aannemer en de collega's spreekt.

  • Hoe innovatief is ProRail?

    Techniek staat bij ons synoniem voor vooruitgang. Dat moet ook wel als we meer treinen willen laten rijden in dezelfde ruimte. Wij zijn dan ook trendsetter als het gaat om de ontwikkeling en inzet van dienstregelingssystemen, ERTMS, simulatie, serious gaming, Internet of Things, sensoren en interlocking. Zo vernieuwen en verbeteren we continu. En verduurzamen? Dat doen we zeker! We werken met zo min mogelijk CO2-uitstoot en stimuleren onze partners dat ook te doen. Wat dacht je verder van zonnepanelen op perrondaken en fietsenstallingen, slimme energiezuinige ledverlichting en hergebruik van materialen? Zo werken we samen aan vervoer waar Nederland beter van wordt.

  • Welke opleidingsmogelijkheden bieden jullie?

    We werken samen met de beste opleidingsinstituten en trainingsbureaus. Ook organiseren we regelmatig workshops en kennissessies. Mogelijkheden genoeg dus. Welke doelen wil jij behalen? Pak de regie en onderzoek wat jij nodig hebt om vooruit te komen. Of je nu kennis wilt verdiepen of verbreden, je persoonlijke vaardigheden wilt verbeteren of nieuwe talenten wilt ontdekken. Het kan allemaal.

  • Hoe is de werksfeer?

    Je werkt in een team van enthousiaste collega’s, die met lef en plezier elke dag het beste uit zichzelf halen. Daarbij kun je rekenen op veel vrijheid en ruimte voor eigen initiatief. Zodat jij met jouw overstijgende blik en vernieuwingskracht de grootste impact hebt op onze resultaten. En loop je een keer vast of wil je overleggen met collega’s of je leidinggevende? Onze deuren staan altijd openLees meer over onze cultuur >

Meer vragen

Techniek vacatures

Job alert instellen
  • Junior systeemspecialist interlocking

    De bestaande interlocking systemen presteren optimaal door jou.

    • Dienstverband: 36 uur
    • Locatie: Utrecht
    • Opleidingsniveau: hbo/wo
    • Salaris: € 3.935 tot € 5.668

    Solliciteer vóór 2 april 2024

  • System operator

    Jij bewaakt, bestuurt, monitort en analyseert de status van de infrastructuur.

    • Dienstverband: 36 uur
    • Locatie: Utrecht
    • Opleidingsniveau: mbo
    • Salaris: € 3.308 tot € 4.522

    Solliciteer vóór 25 maart 2024

  • Adviseur risicobeheersing

    Dankzij jouw scherpe analyses op alle mogelijke risico’s en signalen hebben onze projecten een soepele voortgang.

    • Dienstverband: 36 uur
    • Locatie: Utrecht
    • Opleidingsniveau: hbo/wo
    • Salaris: € 3.935 tot € 5.668

    Solliciteer vóór 25 maart 2024

Verhalen

Meer verhalen