Veelgestelde vragen

Een nieuwe baan is spannend. Logisch dus dat je vragen hebt. Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden hem graag voor je.

Treinverkeersleider

  • Ik heb interesse in de functie treinverkeersleider. Waar vind ik meer informatie?

    Wat goed dat je met ons vooruit wilt en interesse hebt in deze boeiende baan. Alle informatie vind je op onze vakgebiedenpagina over treinverkeersleiding. Daarop lees je alles over de functie, het selectieproces, de opleiding en wat je nodig hebt om ervoor in aanmerking te komen. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust via recruitment@prorail.nl. We hebben het antwoord.

  • Op welke locaties zijn er treinverkeersleidingposten?

    Onze treinverkeersleiders werken in Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, Zwijndrecht (Kijfhoek) en Zwolle. Altijd wel een locatie bij jou in de buurt.

  • Kan ik ook op meerdere locaties solliciteren voor treinverkeersleider?

    Een logische vraag, maar het is voldoende als je solliciteert op de locatie die jouw voorkeur heeft. Als tijdens de selectieperiode blijkt dat jouw voorkeurslocatie vol zit, dan vragen we je of je interesse hebt in een andere locatie. Staat jouw voorkeur er niet tussen, dan hebben we voor die locatie voldoende sollicitanten. Solliciteer dan op je tweede keus, of maak een job alert aan voor je favoriet.

  • Ik heb eerder al gesolliciteerd naar treinverkeersleider, kan ik nog een keer solliciteren?

    Jammer dat er eerder geen match was. Hoe werkt het verder? Als je al gesolliciteerd hebt en je bent afgewezen, dan is het geen optie om op korte termijn nogmaals te solliciteren. Je kan na 1 jaar weer solliciteren als je afviel na het online assessment, logistieke game en/of psychologisch onderzoek 2. Viel je af na psychologisch onderzoek 1, dan moet je helaas 1 jaar wachten voordat je opnieuw kan solliciteren. Klik hier voor meer informatie over onze assessments.

  • Ik voldoe (nog) niet aan de opleidingseisen, kan ik toch solliciteren?

    Wil je de opleiding tot treinverkeersleider volgen, dan moet je minimaal een  havo- of mbo4 diploma hebben en ouder dan 18 jaar zijn. Voldoe je hier niet aan, dan kun je helaas niet solliciteren. Het is belangrijk dat je de afgelopen 2 jaar een theoretische opleiding hebt gevolgd. Daarnaast moet je in staat zijn om tijdens de opleiding veel theorie tot je te nemen. Kun je dat? Treinverkeersleider is namelijk een pittige functie met strenge eisen aan wat je kunt, wie je bent en hoe je bij ons overkomt.

  • Ik draag een bril/lenzen, kan ik dan treinverkeersleider worden?

    Ja, dat kan. Als je zicht minimaal 80% per oog is, eventueel gecorrigeerd met een bril of lenzen, is dat geen enkel probleem.

  • Kan ik een dag meekijken op een verkeersleidingspost?

    Dat kan zeker. Een onderdeel van het selectieproces is een informatieavond op de post. Zo zie je met eigen ogen je mogelijke werkplek als treinverkeersleider. In dit geval heet die werkplek de seinzaal. Echt een dagje meewerken kan helaas niet. Er kan elk moment iets gebeuren, mensen zonder de opleiding tot treinverkeersleider mogen dan niet op de seinzaal blijven. 

  • Hoe ziet de selectieprocedure voor treinverkeersleider er verder uit?

    De selectieprocedure bestaat uit 7 onderdelen: een cv- en motivatiescreening, een online assessment, een online game, een informatieavond en kennismakingsgesprek, 2 psychologische onderzoeken en een medische keuring. De hele procedure duurt een aantal weken. Tijdens elk onderdeel vertellen we wat er van je verwacht wordt. Voor het online assessment, psychologisch onderzoek en kennismakingsgesprek kun je je voorbereiden. Hoe? Dat laten we weten zodra je uitgenodigd wordt voor deze rondes. Geef gerust aan waar je onze ondersteuning bij nodig hebt, dan helpen we je zo goed mogelijk.

  • Welke testen krijg ik tijdens die selectieprocedure?

    We testen jou op onder andere veiligheidsgeschiktheid, stressbestendigheid, vermogen tot aandacht houden, daadkracht, reactievermogen en samenwerken. Ook kijken we naar je motivatie en je persoonlijkheid. Treinverkeersleider is een veiligheidsfunctie, daarom is de selectie behoorlijk streng.

  • Wat houdt een veiligheidsfunctie eigenlijk in?

    Een veiligheidsfunctie heeft alles te maken met een veilige situatie van machine en/of systeem. Je begrijpt dat 1 fout al risico’s met zich meebrengt. Daarom stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport eisen aan medewerkers met een veiligheidsfunctie. Dat betreft algemene kennis, taalbeheersing en bekwaamheid. En ook een geldige verklaring van medische en psychologische geschiktheid.

  • Hoelang duurt de opleiding tot treinverkeersleider en waar vindt de opleiding plaats?

    De opleiding duurt gemiddeld 8 maanden. De eerste 6 maanden volg je de opleiding op één van onze opleidingslocaties in Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Amersfoort of Amsterdam. De laatste 2 maanden op jouw verkeersleidingspost.
    De opleiding volg je fulltime (dat is 36 uur bij ProRail). Je kunt aangeven wanneer je wilt beginnen. De startdatum stellen we altijd samen met jou vast. We houden rekening met jouw opzegtermijn en onze beschikbare opleidingsplaatsen. Er is in de eerste 6 maanden van de opleiding geen mogelijkheid om op vakantie te gaan. Dan mis je teveel van het programma.

  • Als ik aan het werk ga, kent ProRail ploegendiensten?

    Wij hebben een drieploegendienst. De diensten lopen van 7.00 uur tot 15.00 uur, van 15.00 uur tot 23.00 uur en van 23.00 uur tot 7.00 uur. Jij werkt 2 tot 3 weekenden per maand. Je roostertijden zijn 28 dagen van tevoren bekend. Parttime werken is bespreekbaar. Dat kan als je je opleiding afgerond hebt. En je moet eerst een periode fulltime gewerkt hebben, zodat je voldoende ervaring hebt.

  • Hanteren jullie een maximale reistijd naar de post?

    Die ligt op maximaal 60 minuten. Je begrijpt dat we ervan uitgaan dat je elke dienst op tijd op je post bent. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld in de vroege ochtend of late avond niet meer met de trein op je werk kunt komen. Het is belangrijk dat je dan zorgt voor eigen vervoer.

  • Wat doet een regionaal verkeersleider anders dan een treinverkeersleider?

    Die vraag krijgen we vaker. Als regionaal verkeersleider zorg je dat er zoveel mogelijk treinen gebruik maken van het spoor. Zijn er minder treinen beschikbaar, dan maak je samen met de treinverkeersleider een nieuw verdelingsplan. Ook plan je als regionaal verkeersleider extra of gewijzigde treinen die door vervoerders worden aangevraagd.
    Als er storingen of andere conflicten zijn, speelt de regionaal verkeersleider ook een belangrijke rol. Er wordt dan volop samengewerkt om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Dat doen de regionale verkeersleiders samen met treinverkeersleiders, landelijke verkeersleiding, vervoerders en verkeersleiders op andere verkeersleidingsposten. Want met storingen komen we als ProRail niet vooruit. Samenvattend zorgt een regionale verkeersleider voor de allerbeste communicatie en resultaat voor reizigers- en goederenvervoerders.

  • Ik ben afgewezen als treinverkeersleider. Wat nu?

    We krijgen veel reacties op vacatures voor treinverkeersleider. Dat is heel mooi, maar daardoor kunnen we niet iedereen een persoonlijk geschreven afwijzing sturen. Uiteraard proberen we zo duidelijk mogelijk te zijn over de reden. Heb je na het lezen toch nog vragen, dan kun je die stellen door te mailen naar recruitment@prorail.nl. Ook als je na het lezen van deze FAQ nog iets wil weten, mail dan gerust.