Categorie: Verkeersleiding

type: Het werk van...

Johan Knuivers

Waar sta je? Waar wil je naartoe? Hoe kan ik je daarbij helpen? Dat zijn vragen die Johan regelmatig aan zijn teamleden stelt. Hij is teamleider Incidentenbestrijding binnen de regio Randstad Noord, waar hij samen met Anke leiding geeft aan ongeveer 55 gemotiveerde incidentenbestrijders. ‘Ik ben van mening dat je nooit moet zeggen dat je iets niet kunt. Als teamleider wil ik mensen verder brengen en samen kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat iemand het beste uit zichzelf haalt.’ 

Het begon bij de Telegraaf…

Johan begon 14 jaar geleden als incidentenbestrijder. ‘In de Telegraaf zag ik een advertentie voor de afdeling ongevallenbestrijding. Zo heette de afdeling, die nu Incidentenbestrijding heet, destijds. De functie van ongevallenbestrijder was toen nieuw bij ProRail. Ik heb gesolliciteerd, en aan het einde van de dag werd ik gebeld. Ik was aangenomen. Ik begon bij ProRail als ploeglid. Na een tijdje solliciteerde ik voor de functie van ploegleider binnen Incidentenbestrijding. De opleiding tot ploegleider rondde ik met goed gevolg af. In de jaren dat ik bij ProRail werk, is er veel veranderd. Als team ontwikkelden we dingen die het werk makkelijker maakte, bijvoorbeeld een hogedrukinstallatie die het schoonmaken van treinen eenvoudiger maakt. Na veel jaren met nog meer plezier gewerkt te hebben als incidentenbestrijder, deed zich vorig jaar een mooie kans voor. Er kwam een vacature open voor teamleider Incidentenbestrijding.’ 

Inmiddels werkt hij als teamleider

Sinds december 2022 is hij, samen met Anke, teamleider Incidentenbestrijding van de regio Randstad Noord. Deze regio heeft standplaatsen op Schiphol en in Utrecht. Dat zijn belangrijke knooppunten voor het treinverkeer, want alles wat hier gebeurd, heeft impact op het treinverkeer van de rest van Nederland. Dat zorgt voor een hogere druk bij het team van incidentenbestrijders, maar natuurlijk ook bij de teamleider. Gelukkig zijn Johan en Anke een sterk team. ‘Anke komt van ‘buiten’, zij heeft niet als incidentenbestrijder gewerkt. Ze heeft weer veel ervaring met Human Resource-zaken; een belangrijk onderdeel van ons werk. Ik kom van ‘binnen’, en ik neem al mijn ervaring als incidentenbestrijder mee. Het voordeel daarvan is dat ik dingen snel kan signaleren, dus als er dingen niet goed gaan, dan zie ik dat snel. We vullen elkaar goed aan.’  

Verlengstuk van het team

Als teamleider voelt Johan zich geen ‘leider’ van het team, maar eerder een verlengstuk. ‘Ik ben nu teamleider van een club fantastische mensen, waar ik voorheen tussenstond als we naar een incident gingen. Eens in de 6 weken loop ik nog wel een dienst mee met de incidentenbestrijders. Daar heb ik bewust voor gekozen, want ik vind het belangrijk om betrokken te blijven bij het werk. Ook kan ik tijdens zo’n dienst ondervinden om te kijken of de dingen die wij, als management, bedenken ook werkt in de praktijk. Daarnaast is de functie van incidentenbestrijder wat mij betreft ook de vetste baan van Nederland, dus dat vind ik ook hartstikke leuk om te doen. Maar ik werk ook niet meer in een 24/7-rooster, wat betekent dat ik werk tijdens kantooruren. Als teamleider ben ik wel altijd bereikbaar. Ik vind het belangrijk dat we er zijn voor onze mensen. Bij heftige gebeurtenissen gaat één van ons, Anke of ik, en soms ook onze regiomanager, naar het incident om te ondersteunen. Ze staan er niet alleen voor.’ 

Wil je meer weten over het werk van onze incidentenbestrijders? Je ziet het op hun YouTube-kanaal: Incidentenbestrijders van het spoor