Thijmen Kap
Thijmen is system operator infra bij ProRail.
Direct naar de inhoud.
“Je zou mij kunnen zien als iemand die de veiligheid in de treintunnels bewaakt. Als er een trein in een tunnel in brand staat, gaat de tunnel in een stand genaamd ‘Calamiteit’. Dan zorg ik ervoor dat deze calamiteit veilig wordt afgehandeld.”
Thijmen doet iets wat weinigen kunnen of doen. En dat vindt hij gaaf. Hij is system operator infra en daar horen dingen bij zoals handig zijn met computers en alles leren over de techniek achter het spoor, zoals weten hoe je snel en slim een tunnel weer open krijgt. “Echt bizar veel techniek houdt één tunnel in werking,” vertelt hij.
Tijdens noodsituaties is veilig communiceren erg belangrijk
“Als er onderhoud gepleegd moet worden in een treintunnel, dan zet ik de tunnel in ‘onderhoudsmodus’. Dan kunnen de monteurs gewoon aan het werk met bijvoorbeeld slijpwerkzaamheden, zonder dat de gasmelders afgaan. Om altijd veilig te communiceren met bijvoorbeeld een monteur gebruik ik het NATO alfabet. Dit is een spelalfabet waarbij hele woorden gebruikt worden om een letter aan te geven, zoals alfa voor de a, en kilo voor de k. Ook tijdens een noodsituatie is veilig communiceren heel erg belangrijk. Zodra de werkzaamheden in de tunnel klaar zijn, is het wachten tot je contact hebt opgenomen met de officier van dienst rail. Die geeft dan het sein - 'terug naar onderhoud’."
“Bij dit werk horen onregelmatige diensten, ook in de nacht, want er kan op elk moment iets gebeuren. Daar wen je snel genoeg aan en biedt ook voordelen. Met computers was ik al best handig, maar het systeem waarin wij werken kende ik nog niet. Dit leerde ik best snel door het gewoon te doen.
Vroeger leerde ik ook door te doen. Ik was van jongs af aan al geïnteresseerd in elektrotechniek, zoals printplaatjes printen en spelen met transformatoren. Ik studeerde mbo-4 elektrotechniek en werkte eerst jaar als docent. Maar mijn liefde voor zelf werken in de techniek won het waardoor ik op zoek ging naar een nieuwe baan. Zo kwam ik bij ProRail terecht.
Thijmen staart zich niet blind op alleen tunnels. Zijn werkgebied wordt uitgebreid, waarschijnlijk met nog veel meer spoortechniek. “Komend jaar al,” vertelt hij enthousiast.
Er gaat meer schuil achter het spoor. Bekijk de website voor meer informatie en vacatures en kies voor een carrière bij ProRail.