Categorie: Verkeersleiding

type: Het werk van...

Thomas van Cappellen

Een droomcarrièreswitch: van piloot naar treinverkeersleider. Thomas maakte 3 jaar geleden zijn overstap naar ProRail. “Ik was heel erg nieuwsgierig naar deze functie. De onregelmatigheid en werken dicht bij huis, spraken mij meteen aan.” Nu vervult Thomas zo’n 3 jaar met veel enthousiasme de rol van treinverkeersleider op de unieke goederenpost in Zwijndrecht, genaamd de Kijfhoek.

Opleiding tot treinverkeersleider

Voordat Thomas de treinen in goede banen kon leiden, volgde hij de opleiding tot treinverkeersleider. De opleiding duurt 9 maanden en bestaat uit 2 delen:

Eerst is er een basisopleiding waarin treinverkeersleiders in opleiding het systeem leren kennen, zowel in theorie als praktijk. Ze oefenen handelingen juist uit te voeren. Daarvoor creëerde ProRail een zo realistisch mogelijke omgeving. Zo worden simulaties ingezet om leren om te gaan met calamiteiten. “Iedere dag leer je wat nieuws”, blikt Thomas terug. “Het fijne aan deze opleiding is dat er wordt meegedacht en gekeken naar jouw behoefte. Verder werk je dagenlang met een vaste groep. Ik spreek deze mensen nog vaak”. De basisopleiding wordt afgesloten met een examen.

Het tweede gedeelte van de opleiding vindt plaats op de verkeersleidingspost. In de eerste weken observeerde Thomas veel en leerde van ervaren collega's. Maar al snel kreeg hij zelf de kans om zijn eerste incident af te handelen. Dit was trouwens geen alledaags incident, maar een situatie die zijn collega nog niet had meegemaakt: een goederentrein brak in tweeën. Thomas: "Zo’n eerste calamiteit is echt spannend: je vertrouwt op je procedures, maar je moet het ook echt doen. Gelukkig zit er bij de eerste calamiteiten nog een begeleider naast je waar je mee kunt overleggen. Dat werkt heel fijn en geeft vertrouwen."

Thomas zit achter zijn bureau te bellen

De unieke Kijfhoek

Inmiddels werkt Thomas zo’n 3 jaar op Kijfhoek: de enige goederenpost in Nederland. Dat maakt het een bijzondere werkplek. “Wat goederenvervoer uitdagend maakt, is dat het van verschillende factoren afhankelijk is, zoals onverwachte aanvoer vanuit de havens of vertraging verderop in Europa. Er is wel een dienstregeling, maar door de onvoorspelbaarheid van het goederenvervoer wordt die vaak aangepast. Daarom is er altijd wat te doen. Daarnaast is er ook ruimte voor een serieus gesprek, of op rustige momenten een voetbalwedstrijdje kijken. Maar op de momenten dat het werk roept, zetten wij ons 200% in. ”Kijfkoek bestaat uit een gemengd team van jonge en oudere collega’s. Ik vind de dynamiek erg leuk. We leren ontzettend veel van elkaar. Juist door die onregelmatige diensten is ons team heel hecht. Je leert elkaar goed kennen.”

Voor Thomas is de onvoorspelbaarheid het allerleukste aspect van zijn werk. "Ieder moment kan er iets gebeuren waarvoor je snel moet handelen. Als treinverkeersleiders dragen we een verantwoordelijkheid voor de veiligheid op het spoor. Als wij ons werk niet doen, heeft dat directe gevolgen voor het goederenvervoer in heel Europa. Dat kan zelfs leiden tot bijvoorbeeld lege winkels op Black Friday."

Thomas staat bij zijn bureau

Blik verruimen

"In de afgelopen 3 jaar als treinverkeersleider heb ik veel geleerd over mijn vak en over mezelf. Treinverkeersleiding is een belangrijk onderdeel van ProRail. Al vrij snel ben ik naast mijn werk de opleiding tot decentraal verkeersleider gaan doen, wat mijn kijk op het spoor echt heeft verruimd. Ik leef in het moment, geniet van mijn werk als treinverkeersleider en sta open voor alle mogelijkheden die ProRail te bieden heeft."

Wil je net als Thomas elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.