type: Verhalen

Rixt onderzoekt de toekomst van het goederenvervoer

Goederen vervoer is van essentieel belang voor Nederland

Het einde van haar studie Industrieel Design was voor Rixt van der Leij het begin van een zoektocht naar wat zij wilde. Met de prangende vragen "Wat wil ik echt?" en "Welk bedrijf past bij mij?" in gedachten, koos ze voor het technisch traineeship bij ProRail. De inhoud induiken vindt Rixt het leukst en daarom koos zij voor een traineeship in de richting van techniek. ‘Een traineeship voelt als tussenfase: ontdekken wat je wilt, wat je kwaliteiten zijn, om vervolgens na twee jaar beter te weten waar je energie van krijgt’.

De Kijfhoek
Rixt is technisch trainee binnen het programmateam Kijfhoek, dat zich richt op wagenlading vervoer. ProRail beheert een locatie waarbij wagons op basis van zwaartekracht via een heuvel efficiënt worden gerangschikt, waardoor goederen in één keer naar de juiste bestemming kunnen worden vervoerd.

Binnen dit programma houdt Rixt zich bezig met twee specifieke opdrachten. "In de eerste opdracht keek ik voornamelijk naar de toekomst van wagenlading vervoer. Wat zijn de knelpunten en welke maatregelen kan ProRail nemen om deze knelpunten op te lossen. Daarnaast heb ik mij beziggehouden met een opdracht over storingsprocedures." Rixt is naast de Inktpot soms ook op het spoor te vinden. "Dit maakt mijn opdracht alleen maar boeiender. Je krijgt een beter gevoel bij de opdracht, begrijpt alles sneller en de sfeer op locatie verschilt sterk van die in de Inktpot, dit is leuk om te zien."

Betekenisvolle bijdrage

Het behoud van goederenvervoer is van essentieel belang voor ProRail en Nederland als geheel. Het stelt kleine bedrijven in staat om het spoor te gebruiken, en stimuleert grotere bedrijven om te verduurzamen door goederenvervoer te kiezen boven wegtransport.

Naar vacatures

Het goederenvervoer biedt voordelen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. Met goederenvervoer izjn we in staat grote hoeveelheden goederen tegelijkertijd te vervoeren. Eén trein vervoert namelijk net zo veel goederen als ongeveer 56 vrachtwagens samen. Daarnaast stoten we met goederenvervoer per spoor zo’n 80 procent minder CO2 uit dan over de weg.

Persoonlijke ontwikkeling
"Wat ik het meest waardeer aan dit traineeship is de ruimte voor persoonlijke groei, eigen initiatief en het uitwerken van ideeën. Je krijgt de kans om het echte werkleven te ervaren, met de benodigde ondersteuning waar nodig. Het is leuk om jezelf zo te zien groeien. 8 maanden geleden wist ik nog niets over wagenlading vervoer en nu zie ik het belang en de waarde van deze vorm van transport. De persoonlijke groei die ik tijdens mijn studie miste, vond ik hier."

Toekomst
Rixt heeft een duidelijke visie op de toekomst. "ProRail kan nog efficiënter omgaan met de beschikbare materialen, aangezien we op aarde meer verbruiken dan er beschikbaar is. Ik hecht veel waarde aan duurzaamheid. Mijn volgende opdracht sluit daarom goed aan bij mijn interesses. Deze gaat over materiaalpaspoorten. Een programma dat zich richt op beter inzicht krijgen in het materiaal gebruik op en rond het spoor, zodat dit beter kan worden hergebruikt. Rixt haar tweede opdracht begint niet zomaar ergens, maar in Parijs. Tijdens het European Rail Joint Undertaking congres spreekt zij met verschillende landen over ecolabelling en hergebruik. Ze kijkt erg uit naar haar start in Parijs en haar rol als projectleider binnen het team.

Werken bij ProRail. Elke dag vooruit. 

Meer over goederenvervoer

  • Ewoud leidt projecten in goede banen.
  • Niels ontwikkelde een slimme tool voor grotere voertuigen op het spoor.