type: ProRailers

Lynn - Baas van Morgen

13 jaar oud en CEO van ProRail. Op 1 juni 2023 was Lynn de Baas van Morgen, en daarmee CEO van ProRail voor 1 dag. Een heel bijzondere dag, want ze leerde heel wat collega’s kennen en ze hoorde meer over hun werk. En dat allemaal onder leiding van ProRail’s CEO voor en na 1 juni: John Voppen.

 

Bekijk: Baas van Morgen 2023 - ProRail

9:00 uur

Als CEO van ProRail kun je de dag niet beter beginnen dan in de trein. Lynn en John stappen rond 9:00 uur in de trein richting Utrecht. Op naar de Inktpot, het imposante hoofdkantoor van ProRail. Daar vertelt John alvast iets over de ins and outs van ProRail. Want hoewel Lynn al wel eens van ProRail had gehoord maar nog niet wist wie John was, dacht ze na de kennismaking: dit wordt een leuke, gezellige dag!

9:30 uur

Lynn en John komen aan in de Inktpot. Daar ontmoeten ze Renske. Zij is adviseur arbeidsmarktcommunicatie, en ze heeft een belangrijke opdracht voor Lynn. Hoe denkt Lynn namelijk dat we ervoor kunnen zorgen dat er meer mensen treinverkeersleider willen worden bij ProRail? Uiteraard nemen wij haar advies ter harte! Na een lekker kopje koffie (en voor Lynn een glas water) stappen Lynn en John in de werkbus van de stoere incidentenbestrijders van ProRail. Op naar de treinverkeersleidingspost in Utrecht!

10:45 uur

Als CEO wil je natuurlijk weten hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Daarom krijgt Lynn een rondleiding door de treinverkeersleidingspost en vertelt een treinverkeersleider wat zij nu precies doet tijdens zijn werk. Lynn: ‘treinverkeersleiders moeten heel veel schermen in de gaten houden en ze moeten best veel regels volgen. Dat is ook logisch, want er komen ontzettend veel treinen voorbij.’

11:15 uur

Tijd voor een andere outfit! In de buurt van de treinverkeersleidingspost, zit ook de post voor de incidentenbestrijders van ProRail. Maar het werk van incidentenbestrijder doe je natuurlijk niet in je mooie, eigen kleren. Daarom krijgen Lynn en John een zogenaamd ‘uitrukpak’ aan. Deze hebben de incidentenbestrijders aan wanneer ze naar een incident gaan. En hoewel het pak voor Lynn nog een beetje aan de grote kant is, kunnen we niks anders zeggen dan dat het haar fantastisch staat!

11:30 uur

En dan het echte werk! Een incidentenbestrijder moet op alle situaties voorbereid zijn. Daarom wordt er vandaag geoefend met het inslaan van autoruiten en het openknippen van auto’s. Lynn: ‘een incidentenbestrijder moet behoorlijk sterk zijn. De apparaten waarmee ze werken vind ik namelijk heel erg zwaar!’ Na een rondje op het eigen terrein van Incidentenbestrijding, inclusief zwaailichten en sirenes, is het tijd om terug te keren naar de Inktpot.

12:00 uur

Hard werken moet beloond worden. Tijd voor een heerlijke lunch in het bedrijfsrestaurant!

12:30 uur

Lynn voorziet Renske van een uitgebreid advies over de werving van treinverkeersleiders. Want wat gaat er al goed en nog belangrijker: wat kunnen we beter doen?

13:00 uur

Met de sneltrein naar Za… Uh, Amersfoort! Om 14:00 uur is namelijk een feestelijke afsluiting van het Baas van Morgen-project op de school van Lynn. ‘Ik vond het echt een supergave dag. Ik heb heel veel geleerd. Ik weet nog niet zo goed wat ik later wil worden. Ik denk iets met dieren en met de natuur. Maar misschien verandert dat nog de komende jaren. Als ik bij ProRail zou komen werken, dan denk ik dat ik een incidentenbestrijder zou worden. Dat vond ik echt heel vet!’

Wil je ook elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Kijk op de website voor een vacature bij jou in de buurt.