Categorie: Techniek

type: Het werk van...

Pascal Janssen

Elektriciteit is onmisbaar rondom het spoor. Bovenleiding, hoog- en laagspanning, seinen, wissels en schakel-/onderstations. Het is allemaal nodig om de treinen te kunnen laten rijden. Pascal is bedrijfsvoerder energievoorziening. Samen met zijn team op het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) zorgt hij ervoor dat de elektriciteit rond het spoor in topconditie is. ‘De treinverkeersleiders zorgen ervoor dat de trein rijdt. Wij zorgen ervoor dat de trein kán rijden’, vertelt Pascal.

 

Veiligheid eerst
‘Bedrijfsvoerders energievoorziening bewaken en bedienen de energievoorziening van het spoor 24 uur per dag en 7 dagen in de week’, gaat Pascal verder. ‘We zorgen ervoor dat de installaties bij werkzaamheden zijn uitgeschakeld, zodat de monteurs veilig aan het spoor kunnen werken. Na de werkzaamheden wordt alles weer ingeschakeld. We controleren ook schakelopdrachten van de spooraannemers. Het werk wat wij doen is belangrijk, omdat wij de veiligheid van het spoor moeten garanderen zodat monteurs veilig kunnen werken. De bedrijfsvoerder energievoorziening is echt een verantwoordelijke functie.’

Vrachtwagen door de bovenleiding
Maar hoe gaan de bedrijfsvoerders energievoorziening te werk bij een storing? ‘Stel dat er een vrachtwagen door een bovenleiding heen rijdt, dan zien wij een melding van kortsluiting in de bovenleiding op onze systemen. Die melding zou van alles kunnen zijn. Een vrachtwagen, maar bijvoorbeeld ook een ontspoorde trein. Door de opleiding die je krijgt voor je dit werk mag doen en door de werkervaring die je hebt, kun je een inschatting maken van wat er aan de hand is. Daar reageren we direct op. We stellen het spoor veilig door de elektriciteit rond dit spoor uit te schakelen, bellen de treinverkeersleiders om te zorgen dat het spoor vrij is en vrij blijft, vervolgens bellen wij  onze installatieverantwoordelijke en sturen onze spooraannemer op pad. Veiligheid staat bij ons voorop.’

Werkervaring? Je bent welkom!
Voor Pascal bij ProRail ging werken, was hij hoofdmonteur bij een technische dienstverlener. ‘Ik was altijd buiten en onderweg. Voor ik solliciteerde, ben ik eerst eens gaan kijken op het Operationeel Besturingscentrum Infra. Op het OBI in Utrecht zitten alle bedrijfsvoerders energievoorziening die landelijk bewaken en bedienen. En dat beviel heel goed. Ik raad iedereen die een overstap overweegt dat aan. Iedereen met werkervaring in de elektrotechniek is welkom.’

Elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Kijk op de website voor een vacature bij jou in de buurt.

Meer

Meer verhalen