Categorie: Techniek

type: Het werk van...

Tobin Anderson

'Het leukste aan mijn werk vind ik de uitdaging. Het is hartstikke zwaar. Je komt altijd dingen tegen waarvan niemand weet hoe het opgelost moet worden. Je zult een manier moeten vinden om er doorheen te komen. Dat is uitdagend, maar ook heel leuk. Je werkt in een organisatie waar mensen de ambitie hebben om dingen op te lossen.'

Van lucht- en ruimtevaart naar de spoorwereld

Tobins verhaal begon bij de universiteit van Cincinnati in Ohio, waar Tobin Aerospace Engineering heeft gestudeerd (lucht- en ruimtevaarttechniek). Tijdens het behalen van zijn diploma startte Tobin met werken voor een bedrijf dat privéjets bouwde. Tobin heeft daar 3 functies verricht. Zijn favoriet was Human Factors engineering. Het leuke vond hij om niet alleen aan de machines te werken, maar ook om te leren hoe mensen ermee omgingen.

Hij heeft in Nederland zijn laatste stage gelopen bij de NLR. Toen Tobin begon met werken startte hij in de offshore windindustrie. Hij wilde iets doen waar de gemiddelde persoon van kon profiteren. ‘Mijn passie ligt bij openbaar vervoer en ik wilde iets doen waar ik nog meer mensen mee kan helpen. Met de windindustrie zie je de verbinding met de menselijkheid minder. Wanneer je een trein ziet rijden en denkt, daar heb ik aan bijgedragen, dan voelt dat heel goed.’ Ondertussen is Tobin werkzaam als ERTMS systeemspecialist bij ProRail.

ERTMS

ERTMS is een beveiligingssysteem dat werkt met draadloze communicatie. Dat gebeurt door doosjes in de baan en een radioverbinding. Iedere keer dat een trein over een baken rijdt, leest de trein de informatie in de baken. Via een radioverbinding communiceert de trein met de baan. De trein krijgt dan wel of geen toestemming om over de baan te rijden en met welke snelheid dit moet gebeuren. De machinist krijgt alle informatie binnen om de trein te besturen. Seinen langs het spoor zijn dan overbodig en zullen gaan verdwijnen.

‘Mijn werk bestaat grotendeels uit het oplossen van problemen. Treinen stoppen soms omdat het ERTMS-systeem niet goed werkt. Dit gebeurt wanneer de trein en de ERTMS-infrastructuur van ProRail elkaar niet begrijpen. De reden daarachter moet geanalyseerd worden. Daar besteed ik veel tijd aan, het analyseren van de problematiek. Als dat is gebeurd, bekijken we wie er wat aan kan doen en op welke manier het kan worden opgelost.'

Naast Tobins werk in het beheerteam doet hij ook ketenbeheer. 'In mijn gewone werk start ik vanuit het ERTMS-systeem, dat kleine kastje bij de rails. Ik controleer de centrale beveiligingscomputers en de verbindingsstukken om problemen op te sporen. Heel specifiek eigenlijk. Een trein kan bijvoorbeeld informatie verkeerd lezen omdat er onder het spoor een stroomleiding loopt waar wij niets mee te maken hebben. Dat kan effect hebben op de berichtgeving van het systeem. Er zijn problemen waar niemand specifiek voor verantwoordelijk is, maar wel moeten worden opgelost. Ik onderzoek hoe we het probleem moeten analyseren. Ook zoek ik uit hoe we de samenwerking van alle betrokkenen krijgen. Heel complex, maar ook heel leuk en uitdagend.'

De toekomst van ERTMS

Tobin blikt vooruit op de toekomst. ‘We gaan er vanuit dat we ERTMS door heel Europa uitrollen. Je zou makkelijker door landen heen moeten kunnen reizen zonder dat treinen overal tot stilstand hoeven te komen. Soms staan treinen wel 3 uur stil op een traject. Treinen moeten sneller en dichter op elkaar rijden door ERTMS. Dit moet ervoor zorgen dat we betere service aan de reizigers kunnen bieden. Ook zullen er meer treinen per rit kunnen rijden. Bovendien zullen de treinen met minder vertraging rijden.

In mijn werk verwacht ik dat er minder nieuwe problematiek ontstaat binnen het ketenbeheer en dat we een gezamenlijke aanpak van werken hebben. Ik hoop dat het beheer van de keten zo goed opgezet wordt, dat al het inrichtingswerk dat we nu doen in de toekomst niet meer nodig zal zijn.

‘ProRail heeft ontzettend veel kennis in huis. Er is bijna altijd wel iemand die over de informatie beschikt die je nodig hebt. De uitdaging zit ‘m in het vinden van de juiste mensen. De informatie is altijd beschikbaar, je moet gewoon de vraag durven stellen. Je hoeft nergens bang voor te zijn. Iedereen heeft de wens om ProRail te verbeteren. Je kunt een stomme vraag stellen en het beste antwoord krijgen. Dat vind ik zo fijn aan ProRail.’

Wil je net als Tobin elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt. 

Meer

Meer verhalen