Veelgestelde vragen

Een nieuwe baan is spannend. Logisch dus dat je vragen hebt. Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden hem graag voor je.

Bedrijfsvoerder energievoorziening

  • Wat doet het OBI precies?

    Het Operationeel Besturingscentrum Infra bestuurt en bewaakt de elektrische infrastructuursystemen op en rond het spoor, voor het standaard spoornetwerk (laagspanning), maar ook voor de Betuweroute (hoogspanning). Het gaat dan om systemen voor de energievoorziening, bovenleidingen en onderstations, de railinfravoedingen, noodstroomvoorzieningen en tunneltechnische installaties. We monitoren alle installaties en komen in actie bij incidenten, schakelen deze gepland en ongepland uit zodat onze (onderhouds)aannemers veilig hun werk kunnen doen.

  • Hoe ziet de opleiding eruit?

    Je gaat werkend leren. De opleiding is gemiddeld 2 dagen in de week en de overige dagen draai je gewone diensten mee. En we betalen je meteen een volledig salaris. We bieden maatwerk. De opleiding is op jouw niveau afgesteld. Heb je problemen met bepaalde stof, dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen de toetsen te halen. Heb je een toets, dan krijg je extra tijd om te leren. Heb je meer tijd nodig of ga je juist sneller, dan is dat geen probleem. 

  • Kan ik zonder MBO electrotechniek aan de slag?

    Nee, de kennis die je opdoet met een MBO 4 opleiding heb je echt nodig om de opleiding te kunnen halen. Ervaring is niet nodig, wij leren je de rest. Je wordt een vakbekwaam persoon EV “besturen op afstand”, deze persoonscertificering heb je nodig om je aanwijzing te behalen.

     

  • Ik heb geen ervaring met hoogspanning, is dat erg?

    Nee, dat is niet erg. Wij leiden je op. Het is wel belangrijk dat je een opleiding hebt in elektrotechniek, hoogspanning of niet. Of het nu gaat om 220 of 1500 Volt, de wet van Ohm blijft toepasbaar.

  • Ik heb altijd buiten gewerkt, hoe is het om binnen te werken?

    Dat is voor iedereen anders. Onze collega’s ervaren het werken op kantoor als heel prettig. Alle ervaring die zij buiten hebben opgedaan helpen om de aannemer goed te begrijpen en storingen snel op te lossen. Je komt nog wel buiten, maar alleen om te leren. Buiten werken gaat vaak gepaard met onregelmatige diensten. Wij werken met een 24/7-rooster, maar je weet wel altijd waar je aan toe bent. 

  • Ik werk graag met mijn handen, kan ik dat blijven doen?

    Als elektrotechnicus bij ProRail werk je binnen, en dus niet meer met je handen. De kennis die je op hebt gedaan door het werken met je handen komt wel goed van pas tijdens de opleiding en het werk wat je gaat doen.

  • Is de overstap van monteur naar bedrijfsvoerder moeilijk?

    Het werk dat je doet op het OBI is inderdaad anders dan het werk dat je als monteur doet. Gelukkig gooien we je niet in het diepe. Voor je op het OBI aan de slag gaat, volg je een betaalde opleiding van ongeveer een jaar. In dat jaar leren we je alle ins en outs van het elektronetwerk op en rond het spoor. Je krijgt de tijd om te wennen en je examens te halen.

  • Los ik zelf storingen op?

    Nee, als er een storing of incident is stuur jij binnen de aannemer aan die buiten de storing oplost. Wel denk je mee over het voorkomen van storingen. Jouw technische inzicht komt daarvoor heel goed van pas.

  • Is dit een ICT functie?

    Nee, dit is echt een technische functie. Je werkt wel met geavanceerde systemen en technologieën, maar je doet geen ICT werkzaamheden zoals programmeren of functioneel beheer.

Jouw sollicitatie

  • Hoe kan ik solliciteren op een vacature bij ProRail?

    Goed dat je samen met ons vooruit wil. Solliciteren doe je door in de vacature te klikken op de button ‘solliciteren’. Je vult dan het online sollicitatieformulier helemaal in en klikt op verzenden. Andere manieren van solliciteren zoals via e-mail of post zijn bij ons helaas niet mogelijk. 

  • Aan wie richt ik mijn sollicitatie?

    Aan de recruiter die genoemd wordt in de vacature. Die contactgegevens vind je in het tekstblokje onderaan de vacature- en op de contactpagina. Jouw sollicitatie komt binnen bij dezelfde recruiter, die ermee aan de slag gaat. Heb je voordat je op verzenden drukt toch nog een vraag, stel die dan gerust. Inhoudelijke vragen stel je aan de leidinggevende die in de vacature vermeld staat. Voor vragen over het proces neem je contact op met de recruiter.

  • Hoe weet ik of mijn sollicitatie goed aangekomen is?

    Heb je op de button ‘solliciteren’ geklikt, dan verschijnt er direct een bevestiging op je scherm. Ook ontvang je een bevestiging per e-mail. Let op: soms komt zo’n bevestigingsmail in een spambox terecht. Check dat voor de zekerheid. Heb je geen van beide ontvangen, laat het ons dan weten op recruitment@prorail.nl

  • Ik krijg een foutmelding bij het solliciteren, wat moet ik doen?

    Vaak is dat eenvoudig te verhelpen. Gelukkig maar. Meestal staat in de foutmelding wat er verkeerd gaat. Zo niet, kijk eerst of je het juiste bestandstype hebt gebruikt voor je sollicitatiebrief en cv. De volgende bestandtypes zijn niet toegestaan: .txt en .pages. Het liefst ontvangen we je brief en cv als PDF-bestand of Word-document. Je cv mag maximaal 1,5mb groot zijn en je motivatiebrief 1mb. Kun je echt geen oorzaak vinden? Neem dan contact op met recruitment@prorail.nl. Dan word je direct verder geholpen.

  • Kan ik een open sollicitatie versturen?

    Nee, dat is niet mogelijk. Onze ervaring is dat open sollicitaties onvoldoende benut worden en dat vinden we jammer. Er staan veel vacatures open en dat blijft zo. Dat komt omdat we groeien en omdat het vervoer op het spoor de komende jaren met 25 tot 40% toeneemt. Grote kans dus dat er een leuke vacature voor je tussen staat. Zit je droomvacature er niet tussen, maak dan een job alert aan. Dan krijg je als eerste de nieuwe vacatures.

  • Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit bij ProRail?

    Dat verschilt per vacature, maar meestal krijg je een online assessment, een kennismakings- en een vervolggesprek en een arbeidsvoorwaardengesprek. Voor treinverkeersleider, trainees en talentenprogramma hebben we een ander proces. In elke vacature vind je meer informatie over het proces, dan weet je wat je kunt verwachten. Kom je er niet uit, neem dan gerust contact op met de recruiter.

  • Wat houdt een online assessment in?

    Het online assessment is een online test. Deze kun je gewoon thuis maken en duurt ongeveer 2 uur. Je leervermogen, interesses en persoonlijkheid komen in deze test uitgebreid aan bod. Hoe het precies in zijn werk gaat, leggen we je uit in de uitnodiging voor het online assessment. Uiteraard ontvang je de uitslag, net als de recruiter.

  • Waarom moet ik een online assessment maken?

    Een online assessment brengt jouw capaciteiten en persoonlijkheid goed in beeld. Bij ProRail is wie je bent en wat je kunt uiteraard heel belangrijk, maar hoe jij ons vindt en of je bij ons past zijn net zo belangrijk. Een online test helpt ons en jou daarbij. Zo komen we tot de beste match: de juiste persoon op de juiste plek. Dat wil jij toch ook? 

  • Wat doet de afdeling recruitment met al mijn persoonsgegevens?

    Een heel belangrijke vraag en onderwerp. Wanneer je je gegevens achterlaat door te solliciteren op één van onze vacatures, worden die in onze database opgeslagen. We behandelen je curriculum vitae, e-mail, telefoonnummer, BSN en/of geboortedatum en -plaats zorgvuldig, vertrouwelijk en volgens de privacyregels. Daarbij houden we ons aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) We geven je gegevens, zonder jouw toestemming, nooit aan derden. Aan die belofte mag je ons houden. Lees hier onze privacy statement voor meer informatie.